torsdag 31. januar 2013

Mitt møte med "kyllingen"

I mai for fire år siden var jeg på sykkeltur ved Garda-sjøen nord i Italia. Allerede første dag fikk jeg trøbbel med bakgiret og oppsøkte en sykkelbutikk. Makanikeren ble ikke klok på problemet og plutselig sttod han der - Michal "Kylling" Rasmussen.
I dag ble mitt møte med "kyllingen" plutselig aktualisert igjen. Også den danske tidligere toppsyklisten innrømmer systematisk doping den gangen han var på toppen av karrieren. To ganger vinner av klatretrøya i Tour de France og mange dager i den gule ledertrøya.
Hvordan var så "kyllingen" som person?
Utrolig sympatisk fyr. Lidenskapelig interessert i sykkel og det var han som fant feilen, to mellomskiver som var forbyttet. Vi hadde en lang prat og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fikk tatt et bilde av oss.
To dager senere syklet han fordi vårt reisefølge og hilste "takk for sist". Flott fyr!
Dessverre for han, for mange andre syklister og for hele sykkelsporten, var idretten forgiftet på 90-tallet og store deler av de første årene etter årtusenskiftet. Bedritent!
Nå gjelder det å få fram all møkka og lage rutiner slik at det ikke skjer igjen. Ingen har garantier for at årets sykkelsirkus er dopingfritt, men er trolig det reneste på lenge. "Kyllingen" og andre dopere er ikke lenger med i sirkuset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar