torsdag 17. juli 2014

Når byråkratene vinner over byråkratiet

Dette er del 3 av temaet "Når byråkratiet vinner"

Mange fortellinger har en lykkelig slutt, også denne. Dette er blogginnlegg tre basert over samme tema: Den gangen jeg privatimporterte en bil fra Sverige uten å få med meg papirdokumentet som heter Del 2 av registeringsbeviset.

Transportstyrelsen (svensk søsterorganisasjon til Statens Vegvesen) har vært klar hele veien på følgende:
  1. Alt er i orden fra svenske myndigheter. Bilen er korrekt avregistert i Sverige og lovlig eksportert til Norge.
  2. "Något registeringsbevis för fordonet kan inte utfärdes eftersom fordonet har avregisterats."
Likevel krever altså det norske regelverket at jeg som privatimportør skal stille med dette omtalte papirdokumentet i hånden. All tilgjengelig dokumentasjon fikk jeg fra Transportstyrelsen via den tidligere eiere enten på e-post eller brev, uten at det hjalp. Men da norske myndigheter selv tok kontakt med Transportstyrelsen og fikk samme beskjed, endret de på vedtaket. De hadde først avslått registering av bilen, men onsdag ettermiddag 16. juli 2014 kom kontra. I går ble bilen registrert i Norge.

I mellomtiden hadde jeg selvsagt klaget skriftlig, av flere årsaker. Den ene var at jeg følte meg stemplet som svindler. I dag har jeg sendt følgende e-post til Statens Vegvesen:

Hei
Jeg vil med dette trekke klagen jeg har sendt inn på første vedtak om ikke tillatelse til registrering av importert Saab 9-3 2003-modell, tatt over grensen 10. mai i år.
Jeg vil samtidig få takke tjenestemennene i Statens Vegvesen som har yt assistanse, velvillighet og service hele veien på tross av at jeg ikke fikk med meg Del 2 av vognkortet fra forrige eier i Sverige.
For slike serviceinnstilte medarbeidere håper jeg regelverket kan finjusteres slik at dokumentasjon sendt fra svenske Transportstyrelsen på e-post, kan ansees som fullverdig dokumentasjon. I dette tilfelle var alle papirer i Sverige i orden, men Transportstyrelsen ville ikke gi fra seg Del 2 fordi bilen var avskiltet i Sverige.
En liten regeljustering vil spare Statens Vegvesen for ekstraarbeid, og også innbyggerne for unødvendig frustrasjon.
Takk for hjelpen. Bilen er så på norske skilt.
Vedlagt kopi av dokumentasjon som jeg i utgangspunktet ville trodd var tilstrekkelig.

Dermed er saken ute av verden. Jeg har fått meg en lekse, og garanert lært av den. Likevel folder jeg mine hender og ber om at norske myndigheter skriver om på regelverket slik at det er tilpasset dagens samfunn, og ikke slik vi hadde det på 70-tallet (blogginnlegg to i denne serien). Ber om at norske myndigheter aksepterer at dokumentasjon fra svenske myndigheter sendt på e-post, er fullverdig dokumentasjon.

Et regelverk også sett fra innbyggernes ståsted kan føre til at fordommer mot stivbent byråkratiet rives ned. Serviceinnstilte byråkrater fortjener et regelverk tilpasset vår tidsalder.

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar