Si nei, men klag ikke når du sitter i kø!
Mandag 25. oktober legger styringsgruppa for veiprising i Tromsø fram sitt forslag. Det holdes åpent informasjonsmøte kl 18.00 samme dag i kommunestyresalen. Spørsmålet er om det har noen hensikt. Mange politikere og folk flest har allerede knut ideen selv om hele innholdet ennå ikke er kjent.
Jeg skal ikke bruke tid på dagens debatt, men i stedet se 10 år fram i tiden.
I dag er det to-tre køpunkt i Tromsø. Den ene kø(ene) oppstår om morgenen fordi som skal pendle fra Kvaløysletta og inn til byen. Da er det kø før Sandnessundbrua og i området rundt Giæverbukta. Om ettermiddag er det kø i Breivika og delvis i Giæverbukta. Gjør vi ikke noe nå er det kø over hele byen om 10 år.
Drivstoffavgiften som ble innført sommeren 1990, har skaffet Tromsø en rekke nye tunneler og vei. Tromsø er en god by for bilister fordi vi nesten ikke har kø.
Etter at staten la om belønningsordningen gir ikke fortsatt drivstoffavgift særlig stor avkastning. Det er stort sett bare de 21 millionene som tromsøbilistene årlig betaler inn som kommer trafikantene til gode. Går vi over til systemet med veiprisene får vi tilført mellom 200 og 300 millioner fra staten de neste fire årene. I tillegg kommer lokale avgifter på 125 millioner kroner per år.
For slik beløp blir det bedre kollektivtrafikk, bedre for de myke trafikantene, bedre for bilistene både i form av nye veier og bedre vedlikehold.
Når det gjelder det siste er det kun køprising som gir mulig til å bruke avgiftspenger på veivedlikehold.
Motstanderne er av ny lokal avgift hevder at vi betaler nok avgifter allerede, og de har selvsagt et poeng. Likevel mener jeg at det vil være smart å gjøre seg bruk av statens belønningsordning. Går vi inn med 500 millioner over fire år får vi 300 millioner tilbake. Bra avkastning på investeringene, og investeringene gjør at vi unngår kø.
Sier politikerne nei til køprising har jeg et godt tips: Skaff deg bolig i gangavstand til sentrum. Da slipper du å sitte timesvis i kø ente i bilen eller på bussen.
Til de som liker kø: Hev stemmen – si nei og kos deg i kø. Det er mye bra musikk på radio som overdøver ungene som hyler i baksetet på tur hjem fra en slitsom dag i barnehagen.
lørdag 23. oktober 2010
fredag 20. november 2009
Debatten om sentrum
En av de mest spennende debattene i Tromsø på lenge pågår akkurat nå - Sentrumsdebatten.
Tromsø kommune har tatt initiativ til debatten og har blant annet hatt foredragsholder Odd Midtskog i formannskapet og på et folkemøte i kommunestyresalen. Ledet av byutviklingssjef Erik Øwre og støttet av rådmannen er det spilt opp til debatt om fremtidens sentrumsutvikling i Tromsø. Skrekkscenarioet er at sentrum på sikt vil dø ut av handelen vil foregår på kjøpesentra utenfor byen.
I denne debatten er kommunen en viktig premissleverandør. I det overordna planverket er det blant annet en Sentrumsplan som politikerne har vedtatt. Det er disse planene vi må forholde oss til og som er rammeverket for det fremtidige arbeidet. Det er disse planene som skal gi alle parter en forutsigbarhet i den fremtidige utviklingen av sentrum.
Tromsø har et unikt sentrum. En fabelaktig havneby på nesten 70 grader nord som er lagt på øya i strømmen (Tromsø). Etter etableringen av Universitetet i Tromsø for mer enn 40 år siden har byen vokst jevnt og trutt, og gradvis forandret karakter. Vi er nå over 67.000 innbyggere fra 138 nasjoner som bor i byen som en gang var utgangspunktet for de store oppdagelsesreisene og utgangspunktet for ishavsfangst. Med hjelp av overordna planverk har handelen spredt seg ut av sentrum til Tromsdalen og Langnes. Nå foreligger det gigantplaner på Langnes som snart skal opp til politisk behandling. Uten et sterkt sentrum er det ikke tvil om at handelen vil dreie seg mer og mer ut av byen. Kan det føre til mindre liv og aktivitet i sentrum?
Selv bet jeg meg merke i en sak som Odd Midtskog nevnte da han var i Tromsø: Det er mye enklere å etablere seg som forretnigsdrivende i et kjøpesenter enn det er i sentrum av en by. På et kjeøpesenter har man en person å forholde seg til. I sentrum er det et utall personer man må snakke med, Er det en ide at gårdeierforeningen lager en nettside som viser alle foretningslokalene i sentrum, hvem som eier dem, leiepris osv. Deretter er det en person som tar rollen som tilrettelegger for alle som vil etablere seg i sentrum.
Vi trenger debatten om fremtidens Tromsø. Vi trenger gode innspill.
Tromsø kommune har tatt initiativ til debatten og har blant annet hatt foredragsholder Odd Midtskog i formannskapet og på et folkemøte i kommunestyresalen. Ledet av byutviklingssjef Erik Øwre og støttet av rådmannen er det spilt opp til debatt om fremtidens sentrumsutvikling i Tromsø. Skrekkscenarioet er at sentrum på sikt vil dø ut av handelen vil foregår på kjøpesentra utenfor byen.
I denne debatten er kommunen en viktig premissleverandør. I det overordna planverket er det blant annet en Sentrumsplan som politikerne har vedtatt. Det er disse planene vi må forholde oss til og som er rammeverket for det fremtidige arbeidet. Det er disse planene som skal gi alle parter en forutsigbarhet i den fremtidige utviklingen av sentrum.
Tromsø har et unikt sentrum. En fabelaktig havneby på nesten 70 grader nord som er lagt på øya i strømmen (Tromsø). Etter etableringen av Universitetet i Tromsø for mer enn 40 år siden har byen vokst jevnt og trutt, og gradvis forandret karakter. Vi er nå over 67.000 innbyggere fra 138 nasjoner som bor i byen som en gang var utgangspunktet for de store oppdagelsesreisene og utgangspunktet for ishavsfangst. Med hjelp av overordna planverk har handelen spredt seg ut av sentrum til Tromsdalen og Langnes. Nå foreligger det gigantplaner på Langnes som snart skal opp til politisk behandling. Uten et sterkt sentrum er det ikke tvil om at handelen vil dreie seg mer og mer ut av byen. Kan det føre til mindre liv og aktivitet i sentrum?
Selv bet jeg meg merke i en sak som Odd Midtskog nevnte da han var i Tromsø: Det er mye enklere å etablere seg som forretnigsdrivende i et kjøpesenter enn det er i sentrum av en by. På et kjeøpesenter har man en person å forholde seg til. I sentrum er det et utall personer man må snakke med, Er det en ide at gårdeierforeningen lager en nettside som viser alle foretningslokalene i sentrum, hvem som eier dem, leiepris osv. Deretter er det en person som tar rollen som tilrettelegger for alle som vil etablere seg i sentrum.
Vi trenger debatten om fremtidens Tromsø. Vi trenger gode innspill.
Abonner på:
Innlegg (Atom)